آمار مرکز پژوهشها در مورد آسیب اجتماعی دانش آموزان | چند درصد دانشآموزان در وضعیت پرخطر هستند؟
به گزارش دیار عالمان فضلالله رنجبر، نماینده مردم کرمانشاه و دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس به تشریح جزئیات نشست این کمیسیون پرداخت و گفت: موضوع مهم آسیبهای اجتماعی در مدارس در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و با حضور معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس به طرح و بررسی مهمترین آسیبهای این حوزه پرداخته شد.
رنجبر با اشاره به ارائه گزارشهای مجزایی از آمار و کم و کیف آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان از سوی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس در نشست امروز کمیسیون اجتماعی، ادامه داد: براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، از نظر آسیبهای اجتماعی یک درصد از دانشآموزان در وضعیت فوریت، ۵ تا ۷ درصد در وضعیت پرخطر و ۱۸ تا ۳۰ درصد در مرحله خطر قرار دارند که البته در آمار آموزش و پرورش این ارقام کمتر بود و بین آمار مرکز پژوهشهای مجلس و معاونت پرورشی آموزش و پرورش اختلاف آمار وجود داشت.
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در گزارش معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش اشاره شد که آموزش و پرورش در مجموع به ۵۰ هزار نیرو یا معاون پرورشی در کل کشور نیاز دارد در حالی که در حال حاضر ۱۲ هزار مربی پرورشی در مدارس مشغول فعالیت هستند و به ازای هر ۱۰ مدرسه یک مشاور پرورشی و تربیتی است.
او با اشاره به اینکه طبق گفته معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه به جای این کمبود، ۶۲ هزار رابط-مشاور تعیین کرده است؛ اضافه کرد: یعنی از دبیران غیرتخصی برای مشاوره در مدارس استفاده کردند. البته نظر اعضای کمیسیون اجتماعی این بود که این افراد رابط نمیتوانند نقش مربیان پرورشی -که متخصص این حوزه هستند- را داشته باشند.
این نماینده مجلس ضمن اشاره به مهمترین دغدغههای نمایندگان این کمیسیون در موضوع آسیبهای اجتماعی دانشآموزان، گفت: در مجموع تأکید شد در بحث آسیبهای اجتماعی باید به دانشآموزان محلات حاشیهنشین رسیدگی بیشتری شود. همچنین با توجه به اینکه باید وضعیت کلی آموزش و پرورش، به لحاظ ساختاری، امکانات و تشکیلات آن را بهتر و بیشتر از این مورد توجه و اولویت قرار داد، جمعبندی بر این شد که رؤسا یا نمایندگان تامالاختیار دستگاههایی که عضو نماد هستند و میتوانند به آموزش و پرورش کمک کنند، به همراه وزیر آموزش و پرورش در نشستی دعوت شوند و در این نشست وضعیت آسیبهای اجتماعی در بخش دانشآموزی را به صورت منطقهای در آمایش سرزمین مورد بررسی قرار دهند وضعیت هر استان به استناد آمار و عملکردی که صورت گرفته، گزارش داده شود تا متناسب با آن دستگاهها را موظف و مکلف کنیم که به آموزش و پرورش کمک بیشتری کنند و در بحث بودجه هم بسیج شویم که به این موضوع کمک شود.
منبع: همشهری