نمی توان با دستمزدهای اندک دانشمندان برجسته را در کشور نگه داشت

به گزارش دیار عالمان به نقل از فرهنگستان علوم، پانصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای علمی با حضور دکتر محمدرضا مخبردزفولی رئیس فرهنگستان علوم و دکتر افشین معاون علمی…

به گزارش دیار عالمان به نقل از فرهنگستان علوم، پانصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای علمی با حضور دکتر محمدرضا مخبردزفولی رئیس فرهنگستان علوم و دکتر افشین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، در نشست اخیر با اشاره به اهمیت همکاری بین فرهنگستان و دیگر نهادهای علمی کشور، بر لزوم تدوین برنامه‌های دقیق و پایدار برای آزمایشگاه‌های ملی تأکید کرد.

وی در این رابطه گفت: ما باید با همفکری و همکاری با دکتر افشین، توافقی برای ادامه این همکاری طراحی کنیم که به طور مستمر ادامه یابد.

وی در ادامه به موضوع جذب و نگهداشت دانشمندان جوان اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی، نمی‌توان با دستمزدهای اندک دانشمندان برجسته را در کشور نگه داشت. برای این که مغزهای متفکر کشور در ایران بمانند و به توسعه علمی کمک کنند، باید تصمیمات قابل توجهی در این زمینه اتخاذ شود.

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به مدل‌های موفق در جهان، به ویژه موسسه ماکس پلانک، گفت: جریان‌های علمی جهانی به سمت پژوهش‌های بنیادی و طولانی‌مدت حرکت می‌کنند که ممکن است نتیجه آنها در آینده به کاربردهای عملی تبدیل شود. ایران نیز باید چنین رویکردی را در آزمایشگاه‌های ملی دنبال کند.

وی همچنین بر ضرورت به روزرسانی تجهیزات آزمایشگاه‌ها و آموزش تکنسین‌های مجرب تأکید کرد و گفت: برای موفقیت در این پروژه‌های ملی، باید تجهیزات به روز و کادر علمی و فنی متخصص فراهم کنیم. اگر این موارد به درستی انجام شود، می‌توانیم شاهد جذب تعداد زیادی از جوانان مستعد از داخل و خارج کشور باشیم.

رئیس فرهنگستان علوم در پایان ضمن تشکر از دکتر افشین برای حضور در این جلسه، افزود: با تنظیم تفاهم‌نامه‌ای با ایشان، گام‌های مؤثری در جهت پیشبرد این پروژه‌ها برداشته خواهد شد.

مخبردزفولی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات اساسی در آموزش و پرورش کشور و کاهش اقبال به رشته‌های مهم کشور از جمله گروه ریاضی اشاره کرد و بر لزوم بازنگری در ساختار تحصیلی تأکید کرد.

وی در این زمینه گفت: به رغم تأکیدات فراوان بر جدیت در توجه به آموزش‌وپرورش، شاهد کاهش تمایل داوطلبان به رشته‌های علوم پایه هستیم. به‌عنوان مثال، تعداد داوطلبان کنکور گروه ریاضی تنها حدود ۱۴۵ هزار نفر است، در حالی که داوطلبان گروه تجربی بیش از ۶۰۰ هزار نفر هستند.

رئیس فرهنگستان علوم همچنین به دو نگاه مختلف در خصوص مسیر تحصیلی رشته‌های مختلف اشاره کرد و افزود: یکی از پیشنهادات این است که برای رشته‌های علوم پایه همچون فیزیک، شیمی و ریاضی، مسیر مستقیم تا مقطع دکتری فراهم شود. در مقابل، برخی دیگر معتقدند که رشته‌هایی مانند پزشکی و دندان‌پزشکی باید ابتدا در مقطع کارشناسی ادامه یابند و سپس وارد دوره‌های تخصصی شوند.

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه این مسائل نمایانگر مشکلات دیرینه در نظام آموزشی و علمی کشور است، گفت: این چالش‌ها نیازمند تفکر جدی، شجاعت در تصمیم‌گیری و آزاداندیشی است. باید از تعصبات حرفه‌ای، صنفی و گروهی عبور کنیم تا بتوانیم تصمیمات متناسب با نیازهای قرن بیست‌ویکم اتخاذ کنیم.

وی در پایان ضمن ابراز آمادگی برای همکاری با معاونت علمی و استفاده از تجربیات این نهاد در حل مشکلات یادشده، افزود: امیدواریم بتوانیم با همفکری و هماهنگی، راه‌حل‌هایی برای این چالش‌ها پیدا کنیم و گام‌های مؤثری در جهت بهبود وضعیت آموزشی و علمی کشور برداریم.

منبع: مهر

نوشتهٔ قبلی
تولد نوزادان پنج قلو در اهواز | آنها چند دختر و چند پسرند؟
نوشتهٔ بعدی
رجیستری قانونی این دسته از آیفون های مسافری آغاز شد